zaterdag 29 oktober 2016

This is not just a fashion blog Saturday

Hey girls dit Tante Betsy blog gaat natuurlijk niet alleen maar om Tante Betsy jurkjes. Als je me al wat langer volgt zie je ook wel eens wijzere teksten, boodschappen tussendoor. 
Zoals vandaag inspireert me een bericht op de Geefmaand November Facebook groep me tot deze blogpost. 
Maar nu is het een kunst om goed te verwoorden wat ik met jullie wil delen. Ik blogde HIER al over geefmaand november. 


Veel mensen die van nature gevers zijn vergeten vaak zichzelf te geven. Zichzelf rust te geven, tijd te geven, vergeten vaak om goed voor zichzelf te zorgen. 
Het is je vaak met de paplepel ingebracht van vroeger om goed voor je medemens te zorgen, de hongerigen eten te geven, een helpende hand uit te steken. 
Maar goed voor jezelf zorgen is iets dat gezien wordt als egoïstisch, als onnatuurlijk. Terwijl dat eigenlijk op de allereerste plaats hoort te staan. 



Neem een zwangere vrouw, als die niet goed voor zichzelf zorgt, zorgt ze ook niet goed voor het kindje in haar buik. 
Als ze de borst geeft en daarbij niet goed op haar eten let, heeft haar kindje daar ook last van. 



Normaal geef ik altijd als voorbeeld dat je als volwassene in het vliegtuig verteld wordt om eerst jezelf te voorzien van een zuurstofmasker...
Als moeder voelde dat voor me als zo onnatuurlijk want je oergevoel wilt eerst voor haar kind zorgen in nood (gelukkig is het nooit nodig geweest).
Maar als je er goed over nadenkt klopt het wel, als jij je zuurstofmasker niet eerst op zet kun je het ook niet meer bij je kinderen doen. 



Dus lieve Tante Betsy girls vergeet niet eerst goed voor jezelf te zorgen. 
Wees een lieve vriendin voor jezelf, accepteer hulp als die je geboden wordt, een helpende hand die uitgestoken wordt (zit ook nog een leerpuntje voor mij in hoor ;)). 
Neem je rust, lees lekker eens een boek en nee dat hoeft niet meteen een goed boek te zijn...dat kan ook een heerlijke snellezende roman zijn waar je niet te hard bij hoeft na te denken. 
Hieronder een boek dat ik aan het lezen ben en mee nam van de Boekspot Hoog Catherijne en die ik natuurlijk weer verder ga geven (door ergens neer te leggen óf bij een mini bieb in de buurt om te ruilen voor een ander boek ;)). 


Dus als je al door mij gestimuleerd wordt om mee te doen aan de geefmaand november, ga dan niet alleen maar lijstjes maken (in je hoofd) van wat je allemaal kunt geven aan anderen. Maar maak in dat lijstje ook plaats voor jezelf!



En als je nu denkt 'ik heb geen geld om te geven, geen spullen om te geven' en je denkt alleen in tekorten... 
Geef dan wat van je tijd aan een ander, een luisterend oor, aandacht, een dikke knuffel...deze zijn vaak zovele malen waardevoller als geld. Geef een glimlach aan een onbekende, maak gezellig een praatje als je in de rij bij de kassa staat, er zijn zoveel kleine dingen die je kunt doen om een ander te helpen. 
En daar hoef je jezelf niet voor weg te cijferen...je zult zien dat je er vaak ook energie voor terug krijgt. 
Je ziet wat het met de ander doet dat je zomaar even aandacht hebt voor een wildvreemde...het zou zomaar kunnen betekenen dat je hun leven, hun houding over de wereld veranderd op dat moment. 


Deze blogpost is weer afgewisseld met wijze spreuken en Tante Betsy girls foto's.

Lots of love from Susan